Voor fruitteler Menso Tijssen in het Gelderse Altforst is het hebben van goed tijdelijk personeel een belangrijke voorwaarde voor zijn bedrijf, dat zich kenmerkt door grote pieken en dalen in de hoeveelheid werk. In de oogstperiode heeft hij werk voor zo’n vijftien mensen extra.
Terwijl Menso Tijssen in de kantine vertelt over zijn personeelsbeleid, zijn elders in de loods medewerkers appels aan het sorteren. De ondernemer vertelt dat hij 30 hectare appels en peren teelt op twee locaties. Elstar en wellant zijn de belangrijkste appelrassen en conference is het belangrijkste perenras dat hij teelt. Tijssen regelt zijn afzet zelf. ‘De handel is nu goed’, zegt hij. Bij appels en peren zijn zowel de prijs als de hoeveelheden op een hoog niveau. ‘Als het zo doorgaat zal de markt dit jaar vroeg leeg zijn’, zegt hij. ‘Dat is altijd fijn bij de start van het nieuwe verkoopseizoen.’
Het werk op het fruitbedrijf is veelal seizoensgebonden. Dat betekent dat het aantal medewerkers dat nodig is sterk afhangt van het seizoen. ‘Goed personeel is best wel een item’, geeft Tijssen aan. Hij heeft twee vaste medewerkers, een om de sorteerploeg aan te sturen en een om de buitenploeg aan te sturen. Het sorteerwerk is vrij gelijkmatig over het jaar verdeeld. Dat werk doet een vaste ploeg, die vooral uit Nederlanders en Oekraïners bestaat.
Het buitenwerk kent grote pieken en dalen. Een van de pieken is het dunnen van de fruitbomen in de zomer. Dat doen meestal vier Poolse medewerkers vier weken lang. Daarna is de oogst de grote arbeidspiek, legt Tijssen uit. Die duurt zeven tot acht weken. In het begin is er een hoge piek omdat de rassen elstar en conference vrijwel tegelijk plukrijp zijn. Daarna is het even iets rustiger, tot de tweede piek volgt. In de oogstperiode werken circa vijftien Poolse mensen op het bedrijf. Daarvan komt het volgende jaar gemiddeld driekwart weer terug.
Gemotiveerde mensen
Menso heeft het liefst mensen met ervaring. ‘Maar het blijft lastig om voldoende mensen te vinden die goed gemotiveerd zijn. Mensen moeten voor je wíllen werken. Je moet ze niet de hele tijd achter de broek aan hoeven te zitten. Ze moeten zelf gemotiveerd zijn en productie willen maken.’
Dat is nog belangrijker na de stijging van de minimumlonen, met 25 procent in twee jaar. ‘Voor ons is dat een hele forse kostenstijging’, zegt Tijssen. ‘Als ze te weinig productie realiseren, krijgen ze eerst een waarschuwing en dan geef ik ze nog een kans, maar het moet wel duidelijk zijn dat ze productie moeten leveren, want de loonkosten zijn erg hoog.’ Als het nodig is om uit elkaar te gaan probeert Tijssen dat altijd in goede verhoudingen te doen. ‘Ik wil het altijd netjes afhandelen.’
De ondernemer hecht veel waarde aan goed personeel. Hij investeert daarin, onder andere in huisvesting. ‘Dat is heel belangrijk.’ Op de hoofdlocatie breidt hij de huisvesting voor personeel uit met meer tweepersoonskamers. ‘Daarvan wordt de opbrengst niet hoger, maar je kunt wel makkelijker personeel krijgen. Mensen kiezen altijd voor een tweepersoons kamer als ze de keus hebben.’
Zorgverzekering
Menso Tijssen verzekert al zijn tijdelijk personeel met een Nederlandse zorgverzekering via het Digitaal Loket. ‘Dat is heel goed geregeld’, is zijn ervaring. Hij kan alle gegevens uploaden in het systeem en de werknemer krijgt een polisblad in diens taal. De service is goed en als hij vragen heeft, krijgt hij altijd snel reactie. ‘Dat is heel goed, echt goed’, benadrukt hij.