Hoe kun je zorgkosten declareren voor jouw internationale werknemer?

In de meeste gevallen zullen de zorgverleners (bv. de huisarts) de kosten zelf rechtstreeks declareren bij de zorgverzekeraar. Indien dit niet het geval is (in de meeste gevallen bij de tandarts) kunnen kosten op onderstaande manier gedeclareerd worden bij de zorgverzekeraar. Dit kan tot één jaar na het behandeljaar. Voor kosten die in Nederland zijn gemaakt hoef je géén declaratieformulier mee te sturen. Alleen de originele factuur uploaden is voldoende.

Voor zorgkosten gemaakt in het buitenland vind je een declaratieformulier in het digitaal loket onder algemene informatie.

Let op: zorgkosten van het ziekenhuis worden niet vergoed als je deze declareert. Het ziekenhuis moet deze kosten zelf declareren. Ontvang je een factuur van een ziekenhuis, betaal deze dan niet en neem contact op met het ziekenhuis en zeg dat ze de kosten zelf moeten declareren.

LET OP: als jouw werknemer zorgkosten heeft gemaakt, zorg er dan voor dat de werknemer zelf de kosten betaald. De vergoeding van de zorgkosten wordt door de zorgverzekeraar aan de werknemer uitbetaald.

Controleer of de volgende gegevens op de nota vermeld staan:

1.                   De naam van de werknemer

2.                   Het BSN van de werknemer

3.                   De behandeldatum

4.                   Een omschrijving van de behandeling die is gegeven

Factuur indienen via het digitaal loket

Je gaat naar het digitaal loket en logt in. Je zoekt onder ‘bekijk werknemersgegevens’ de naam van de werknemer. Dan klik je rechts achter de naam van verzekerde op ‘zorgkosten declareren’. Je vult de gevraagde gegevens.

LET OP: De uitbetaling van de declaratie bij HollandZorg wordt gedaan op het banknummer van de werknemer wat bekend is bij HollandZorg. De uitbetaling van de declaratie bij Zilveren Kruis  wordt gedaan op het banknummer wat u vermeld bij het indienen van de factuur bij Zilveren Kruis.

Naar het Digitaal loket

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd als eerste op de hoogte.

» Recente nieuwsbrief lezen?

Werk+Zorg ontzorgt werkgevers met arbeidsmigranten

Vragen? Bel onze helpdesk:

Maandag t/m vrijdag, 8.30 - 17.00 uur
  • Verzekerd van goede zorg
  • Dagelijks aan- en afmelden
  • Geen verplicht eigen risico