Aan welke eisen moet huisvesting voor arbeidsmigranten voldoen?

Huisvesting is een belangrijk onderdeel van het hele arbeidsvoorwaardepakket voor internationale werknemers. Regelmatig hoor je in het nieuws over arbeidsmigranten die onder slechte omstandigheden gehuisvest zijn. Maar wat mag nou wel en wat mag niet?

Normering Flexwonen
In Nederland is er de laatste jaren een tekort van ruim 100.000 bedden, volgens het Expertisecentrum Flexwonen. Door de krapte komen er ook veel woningen op de markt die eigenlijk niet geschikt zijn. Om te zorgen dat de huisvesting goed en veilig is, is er een stichting opgericht die de normering daarvoor vaststelt en controleert: de Stichting Normering Flexwonen.

De organisaties die zijn opgenomen in het register van SNF voldoet aan de norm voor huisvesting van arbeidsmigranten. Jaarlijks vindt bij deze organisaties een administratieve inspectie plaats waarin wordt gecontroleerd of álle locaties zijn opgegeven bij SNF en of aan de eisen van goed werkgeverschap en toezicht en beheer wordt voldaan.

Let op: tijdelijke werknemers uit het buitenland moeten zich ook inschrijven bij de gemeente.

⇓ Blog gaat hieronder verder ⇓

Ontvang als eerste onze nieuwe blog!

Blijf op de hoogte over zaken als huisvesting, internationale werknemers, verplichte Nederlandse zorgverzekering, CAO, goed werkgeverschap, wetten en regels en verloning.
 *
 *

Gedurende het jaar worden álle locaties geïnspecteerd of deze voldoen aan alle normen. De norm kent onder meer de volgende onderdelen:

  1. Ruimte en privacy
  2. Sanitair
  3. Veiligheid en hygiëne
  4. Voorzieningen

 

1. Ruimte en privacy
Hiervoor is afgesproken dat bewoners minimaal 10,0 m2 gebruiksoppervlak wonen (GBO) per persoon hebben. Elke verblijfsruimte heeft minimaal 0,5 m2 daglichtoppervlakte voor direct of indirect daglicht en dienen verwarmd te kunnen worden. Per persoon is er een slaapvertrek van minimaal 3,5 m2 vloeroppervlakte ter beschikking. Er is geen limiet gesteld aan het aantal personen op een slaapkamer. In het slaapvertrek moet een bed beschikbaar zijn met een matras van tenminste 80 x 200 cm en een stoel. Voor alle woonvormen geldt dat voor elke bewoner een kledingkast van tenminste 0.36 m3 in het slaapvertrek beschikbaar is en dat deze afsluitbaar is.

2. Sanitair
Onder sanitair verstaan we regels als: Er is minimaal 1 toilet per 8 personen en er is minimaal 1 douche per 8 personen. De douche of de badkamer waarin de douche zich bevindt dient op slot te kunnen.

3. Veiligheid en hygiëne
De regel hier is dat hygiëne in en om de woonlocatie veroorzaakt geen gevaar voor de volksgezondheid en er is geen sprake van omstandigheden die tot gevaar of verwondingen van personen kunnen leiden. Er is een deugdelijke en aantoonbaar onderhouden mechanische installatie of natuurlijke ventilatie, dit in combinatie met voldoende beluchting. En er is geen sprake van schimmelvorming in de badkamers, keukens en/of andere ruimtes. Daarnaast moet er voldoende gelegenheid zijn om de was te (laten) doen, waarbij er buiten de eigen slaapkamer voldoende gelegenheid moet zijn om de was te drogen. Er is geen sprake van zichtbare overbelasting van het elektriciteitsnetwerk (controle op o.a. op dubbelstekkers, verlengsnoeren, splitters en kookplaatjes), loshangende elektriciteitskabels. Voor elke bewoner is minimaal één wandcontactdoos beschikbaar.

4. Voorzieningen
Per persoon dient 30 liter koel-/vriesruimte beschikbaar te zijn en een kookplaat met één pit. Bij meer dan acht personen moet er één pit per twee personen aanwezig zijn. Bij meer dan 30 personen minimaal 16 pitten.

Meer weten? Je leest alle SNF normen in deze pdf: SNF-normen.

Vragen over huisvesting voor arbeidsmigranten?

Heb je nog vragen over huisvesting? Wij helpen je graag verder. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Ontvang als eerste onze nieuwe blog!

Blijf op de hoogte over zaken als huisvesting, internationale werknemers, verplichte Nederlandse zorgverzekering, CAO, goed werkgeverschap, wetten en regels en verloning.
 *
 *

Werk+Zorg ontzorgt werkgevers met arbeidsmigranten

Vragen? Bel onze helpdesk:

Maandag t/m vrijdag, 8.30 - 17.00 uur
  • Verzekerd van goede zorg
  • Dagelijks aan- en afmelden
  • Geen verplicht eigen risico